Saturday, December 11, 2010

zodiak i.i : astro intro indigo

"awak lahir tahun bila..?"   ---  "awak lahir brape ariblan eh..?"  --- "awak bintang apa ek..? leo ye..?"

haha.. sebut tentang 'date of birth', ramai antara kita y akan cuba mengaitkan dengan zodiac.. dan apabila da sebut tentang zodiac, kadang2 perbincangan melarat pula ke horoskop.. dan perbualan megenai horoskop ni slalunya berkisar ttg cinta je la.. "ideal couple for leo.." - "will capricorn get along with gemini..?"

so, apa itu zodiac apa itu horoscope..? bleh percaya ke..

so, utk post kali ini, aku akan bebel dan berkongsi apa zodiac aku kat korang.. berinspirasikan penulisan Faisal Tehrani y membincangkan 'bintang kelahiran' beliau dan isteri mengikut sudut astrology barat dan arab, aku pun terdorong utk melakukan y serupa.. skit demi skit okeh.. apapun, kita mula dgn skit intro ttg cabang ilmu astronomi ni..

sebelum aku bebel lebih ttg zodiac, aku rasa lebih baik aku mulakan dengan sedikit pengenalan ttg ‘tunjang’ utama ilmu ini iaitu astrology.. walaupun begitu, sebenarnya zodiac bukan shj bersangkut paut dgn ilmu astrology (as most of us thought bout it), bahkan juga ia berkait rapat dengan cabang ilmu astronomy.. apa pula perbezaan astrology dan apa pula astronomy..?

so, dari Wikipedia, aku cuba utk mendefinasikan dua ilmu tersebut scara ringkas:

sebenarnya zodiac tidak hanya termasuk dalam ranah astrology saja tetapi zodiac juga termasuk dalam ranah astronomy, hal ini tergantung bagaimana kita memandang zodiac.. tetapi banyak orang yang beranggapan kalau kita membicarakan zodiac maka berarti kita telah memasuki ranah astrology.. mungkin ini krn mereka beranggapan bhw zodiac-fortune telling-horoscope adalah 'serumpun'.. (sempit sungguh pemikiran sbegitu..) secara singkat aku cube cantumkan definisi astrology dan astronomy yang aku ambil dari wikipedia.

Pertama mari kita lihat definisi astrologi dan astronomi:
Astrology: ilmu yang menterjemahkan tentang kenyataan dan keperibadian manusia, berdasarkan posisi dan pergerakan relatif pelbagai benda (bintang) di langit; terutama Matahari, Bulan, planet bahkan juga gugusan bintang/buruj) seperti dilihat pada waktu dan tempat lahir seseorang.
atau secara umumnya,  astrology adalah ilmu yang ‘mencadangkan’ bahwa takdir manusia dapat dikaitkan dengan kedudukan benda-benda astronomis di langit

Astronomy: ilmu yang melibatkan pengamatan dan penjelasan kejadian yang terjadi di luar angkasa Bumi dan atmosferanya.. ilmu ini mempelajari asal-usul, evolusi, sifat fizik dan kimia benda-benda yang boleh dilihat di langit (dan di angkasa), juga proses2 yang terlibat.

No comments:

Post a Comment