Tuesday, December 21, 2010

zodiac i.v : western astrology


okeh.. utk entry ini, aku sekadar menambah apa y tlah aku cerita dlm bab (zodiac i).. dan utk tiga tajuk seterusnya (zodiac i.v, i.vi dan i.vii) aku akan cube bincangkan dr sudut astrological view.. dan penekanan akan diberi kpd tiga tamadun utama y aktif atau maju dlm pengajian ilmu astrology ini..  bahkan ketiga-tiga tamadun ini turut memperkembangkan lg ilmu astrology dgn menambah prinsip dan falsafah 'kebudayaan' mereka; serta mengaitkan konsep 'ramalan bintang dlm kehidupan manusia' atau apa y kita panggil 'horoskop'..

okeh.. ketiga2 tamadun y aku maksudkan ialah tamadun barat (y memperkerkenalkan sistem tropical zodiac dlm horoskop mereka); tamadun China (y memperkenalkan 10 heavenly stem &  earthly branches atau 12 animal zodiac); dan tamadun Hindu (y memperkenalkan jyotish).. so, youk, kita tgok spintas lalu mengenai horoskop2 diorang nih..

Western astrology

ini rasanya aku da hurai blm entry (zodiac i).. so tak banyak y akan aku hurai kat sini, cuma sekadar sedikit penambahan terutama dr sedikit dr segi personality trait utk setiap zodiac..
sblum tu.. sebg sedikit penambahan mengenai sejarah perkembangan iwestern zodiac nih..  ianya bermula dr Mesopotamia, iaitu tamadun Babylon.. dan akhirnya berkembang dan tersebar ke seluruh dunia.. dikatakan tamadun Mesir merupakan y pertama (sekitar abad pertama dan kedua sebelum masehi; dan ada y mengaitkan penaklukan Alexander the Great merupakan faktor ilmu ini berkembang di Mesir..) menerima pengaruh ilmu astrology ini.. dan ketamadunan Mesir telah memajukan lagi lmu ini y akhirnya sampai ke tamadun Greek purba (sekitar abad ketiga dan keempat sblum masehi), terutama kerika zaman kebudayaan Hellenistic.. ahli kaji bintang terkenal Greek, Ptolemy dianggap sbg ‘individu penting’ dlm perkembangan ilmu astronomy dan astrology.. karyanya dlm Tetrabiblos dianggap masterpiece dlm dunia kaji bintang ini..
ilmu kaji bintang (khususnya astronomy dan astrology) dikatakan mengalami tamparan hebat dan hampir pupus ketika zaman Gelap Eropah (Dark Ages).. namun para ilmuan dari Arab dan Parsi telah berjaya memelihara kewujudan ilmu ini, malah telah memajukan lagi cabang2 ilmu ini ke satu tahap y lebih canggih dan maju.. dan ilmu ini berkembang ke pelusuk Eropah, Asia malah ke India.. dan ketika ini la ilmu2 ini sekali lagi ‘dicuri’ oleh org2 Eropah dgn tujuan utk ‘menciplak’ kajian para ilmua Arab dan Parsi ini.. hasilnya, Eropah kini dianggap sbg ‘bapa kemodenan’ ilmu kaji bintang ni.. hmm..
okeh.. aku tak nak ulas lanjut.. cuma spt y aku btai di awal statement tadi, aku akan cuba hurai sedikit sebanyak mengenai pandangan astrology barat ini terhadap perkara2 y berkaitan dgn personality traits bagi setiap individu y lahir pada zodiac masing2.. dikatakan, kedua bleas zodiac ini mewakili dua belas jenis personality atau karekter manusia.. dan zodiac ini ini juga dibahagi kpd empat elemen asas spt api, tanah, udara dan air.. akhir sekali, zodiac ini juga dibahagi kpd tiga kualiti asas.. rujuk jadual bawah,,:-
western zodiac n basic personality traits
cardinal (asas)
personality traits y ditunjukkan oleh mereka y berada dlm kualiti ini adalah orang y cenderung utk berkuasa, dinamik, penggerak, serta mempunyai sifat2 kepimpinan..
fixed (tetap)
personality traits y ditunjukkan oleh mereka y berada dlm kualiti ini pula adalah orang y mempunyai keazaman y tinggi, kuat, keras, bergantung (kpd ssuatu atau ssorg), setia, yakin, static,  dan degil
mutable (berubah)
personality traits y ditunjukkan oleh mereka y berada dlm kualiti ini pula adalah orang y agak fleksibel, mengambil berat, lurus, gemar bercakap, berimaginasi, aktif, tidak konsisten, gementar, teragak-agak, dan cuai..

No comments:

Post a Comment