Sunday, December 12, 2010

zodiac i.iii : tarikh lahir aku.. zodiac aku.. gugusan bintang aku..


scorpio

hmm.. i was born on October 24th, 1980.. which mean, based on western astrology, i was born under the 'influence' of zodiac 'Scorpio'.. dan pada entry sblum ini pun aku ada membicarakan ttg lingkaran elliptic yang dibahagikan kepada 12 wilayah. (refer sini). dan di bawah, aku akan sertakan satu rajah/jadual y menunjukkan pembahagian tersebut berdasarkan putaran hari dan longitude matahari.. then, aku akan cube tunjukkan contoh pengiraan/penetapan zodiac secara matematik.. youk kita sama2 lihat..

 rajah atas: jadual pembahagian wilayah zodiac berdasar putaran hari dan longitude matahari

rajah atas: contoh pengiraan longitude matahari

so, it is what it is.. i'm a scorpio guy.. dan andai aku ingin melihat tarikh lahir aku dari sudut pandangan astrology (ilmu y mengaitkan keperibadian manusia y dipengaruhi oleh bintangnya), maka zodiac dan horoscope adalah antara istilah y akan segera berkait.. rajin gak aku belek majalah di ruangan ‘your daily horoscope.. what does it says..” tp utk ajak aku percaya dgn apa y tertera tu, mtak maaflah..

tapi, daripada nak membincangkan tarikh lahir aku mengikut pandangan astrology, aku lebih senang utk bicarakan daripada sudut astronomy.. sbb jika kita lihat dari sudut astronomy, kita akan mempelajari lebih mengenai fakta, sains angkasa, malah mungkin juga matematik..

No comments:

Post a Comment