Friday, December 17, 2010

zodiac ii.iv : sedikit mengenai bintang Antares

Scorpius.. the origins (part 2)

pengkaji bintang Babylon menggelarkan gugusan ini dgn nama “MUL.GIR.TAB” – y membawa maksud ‘kala jengking’.. secara harfiahnya, “MUL.GIR.TAB” dibaca sbg, “makhluk y mempunyai sengat berbisa (the creature with a burning sting)..
dlm ilmu kaji bintang Hindu (Hindu lunar mansion), Scorpius selalu dikaitkan dengan nakshatras Anuradha, Mula dan sbgnya.. seperti contoh; antara apa y aku perolehi ialah:- σ Sco @ sigma Scorpii (Alniyat), dikenali sbg nakshatras Jyestha (y tertua); manakala τ Sco @ tau Scorpii (y juga dikenali dgn nama Alniyat), dikenalai sbg nakshatras Rohini (Ruddy)
dlm ilmu kaji bintang Arab, gugusan ini digelar burj al-‘Aqrab, y membawa maksud ‘kala jengking’ dlm bahasa Arab..  hmm… dan menurut pembacaan aku, jumlah/bilangan bintang dlm gugusan ini adalah sama spt y aku perolehi drpd pembacaan astronomy barat, cume ianya dikenali dgn nama2 y lain.. it makes sense, sbb pengkaji astronomy barat byak mencedok  ilmu y sememangnya byak dikuasi oleh tokoh2 ilmuan Arab (spt al-Biruni).. so, dibawah aku sertakan bbrapa bintang y aku kenal pasti mlalui pembacaan astronomy Arab ini:-
rajah : nama2 bintang2 dlm gugusan Scorpius mengikut ilmu astronomy Arab








rajah : carta bintang dlm gugusan Burj al-Aqrab y diambil drpd buku astronomy Arab terkenal, "Suwarul Kawakib"












___________
http://www.icoproject.org/cons.html#ara
"Encyclopedia of Arab Star Names in Ancient and Modern Astronomy", by Dr. Abdul-Rahim Bader.
"Astronomy", by Prof. Hamid Al-Naimy.

No comments:

Post a Comment