Monday, December 27, 2010

"so, ape che..?" ; the closure


okeh.. aku da bicarakan sedikit sebanyak y aku mampu dan y aku tahu mengenai pelbagai aspek dan perbahasan mengenai zodiac dr sudut astrology dan astronomy.. bahkan aku juga turut sertakan pendapat dan pandangan Islam terhadap hukum zodiac nih.. dan walaupun drpd pembacaan tersebut, nyata zodiac adalah salah (sstgah fuqaha’ menegaskan bwh ianya haram) di sisi Islam krn zodiac atau astrology adalah ilmu y mengkaji pergerakan bintang bagi tujuan ramalan serta; mengaitkan dan mempercayai bhw bintang2 mempunyai pengaruh dan kuasa terhadap kehidupan manusia..
yup.. mmg haram, dan berdosa jika mempercayai terdapat kuasa lain selain Allah y menentukan hala tuju hidup kita ni; dan mempercayai kuasa dan pengaruh bintang terhadap kehidupan kita, adalah sama spt kita menolak atau tidak beriman kpd ketentuan Illahi dan qada’ qadar.. namun apa tujuannya aku beriya2 nak menulis mengenai zodiac aku di sini.. hmm..
spt y aku da terangkan sblum ini, niat aku adalah semata2 sbg satu bahan bacaan.. sblum ini aku mengetahui bhw “percaya kpd zodiac adalah haram..” dan pengetahuan aku terhenti sekadar itu shj.. so, knp tidak aku cuba cari dan kaji apakah sbb, apakah punca, atau berdasarkan apa hukum haram itu dijatuhkan kpd zodiac.. dan aku juga ingin mempelajari batas dan sempadan antara ilmu astrology dan astronomy agar aku tidak salah faham mengenai kepentingan ilmu angkasa ni..
spt sekarang nih, melalui pembacaan2 spt ini, aku dapat mengetahui:

  • perbezaan astronomy dan astrology;
  • pendapat Islam mengenai astronomy dan astrology;
  • apakah zodiac, dan perkaitan dgn astrology (atau/dan astronomy);
  • apa zodiac aku berdasarkan ilmu astrology barat, China dan India;
  • bagaimana penentuan zodiac bagi setiap tamadun dia atas;
  • istilah2 y diguna pakai oleh setiap ilmuan astrology dan astronomy ketiga2 tamadun di atas;
  • mitos; atau kisah disebalik asal usul zodiac;
  • drpd mitos, aku dpt mengetahui asal usul nama y di ambil serta maksud setiap nama tersebut;
  • konsep dan kepentingan matematik dlm pengajian ilmu angkasa;
  • mempercayai ramalan horoscope adalah haram di sisi agama, bahkan dianggap tidak praktikal oleh ilmuan astronomy krn ianya mengaitkan pergerakan objek2 (cth; zodiac) di angkasa dgn untung nasib seseorang..;
  • bahawa aku tidak sepatutnya mengkaji zodiac aku dr sudut astrology (ramalan horoscope), tetapi aku sepatutnya mengkaji dr sudut astronomy agar aku lebih peka dan berfikir ttg kekuasaan Yang Maha Menciptakan Sekalian alam nih..;


okeh.. dibawah ni merupakan index bgi entry y berkaitan ngan zodiac ni.. skadar niat utk memudahkan korang bagi merujuk tajuk2 y aku da pun postkan kat blog aku nih.. pandai2 korang la nak tgok camne..



bab
tajuk
i.

ii.



iii.
zodiac i.i

zodiac i.ii

zodiac i.iii

zodiac i.iv

zodiac i.v

zodiac i.vi

zodiac i.vii

zodiac i.viii

zodiac i.ix

zodiac i.x
iv.
zodiac ii.i

zodiac ii.ii

zodiac ii.iii

zodiac ii.iv

zodiac ii.v
v.
zodiac iii.i

zodiac iii.ii

zodiac iii.iii

zodiac iii.iv

zodiac iii.v
vi.






:::PERCIK::DAKWAT:::

1 comment: