Monday, December 27, 2010

zodiac i.ix : zodiac aku.. astrologically..?


Chinese zodiac circle.. dan aku
berdasarkan apa y aku pelajari (serba sedikit) mengenai kitaran zodiac China nih, aku cube usha zodiac sign aku mengikut pandangan astrology China nih.. so, spt aku bitau zodiac China adalah berdasarkan tahun kelahiran, dan bukan tarikh kelahiran.. thus, aku y dilahirkan pd tahun 1980, maka zodiac sign aku adalah “monyet” atau “hou” dlm bahasa China, dan “saru” mengikut Japanese zodiac.. hmmm.. monyet eh..? apapun, rujuk je la (rajah 1) sbg rujukan sepintas lalu ttg apa y diperkatakan oleh Chinese astrology mengenai "monyet"..
rajah 1 : aku berdasarkan Chinese lunar calendar
Indian zodiac circle.. dan aku
okeh.. utk y ini, aku sendiri mmg confius macamana nak menetapkan zodiacal sign aku berdasarkan jyotish ini.. pada awalnya aku skadar ‘menterjemah’ western zodiacal sign aku, iaitu “Scorpio” ke dlm  jyotish (rajah 2), namun setelah aku melayari halaman http://www.agasthiar.org/AUMzine/0019-rasi.htm, aku berpeluang menggunakan rashi & nakshatra calculator bagi mengira rashi (gugusan bintang) aku berdasarkan kiraan sidereal zodiac.. n hasilnya agak memeranjatkan jugak la.. sbb aku bukan budak Scorpio.. aku jadi mamat “Aries” (rajah 3).. ayoo.. dan utk pengiraan, aku dikehendaki utk mengisi bbrapa butiran termasuklah longitude dan latitude tempat kelahiran, timezone tempat kelahiran dan waktu kelahiran.. agak leceh dan memenatkan.. okeh, korang tgok je (rajah 3) tu dan aku sertakan skali butiran y aku kena isi, hasil pengiraan berdasarkan calculator tersebut, dan sedikit notation utk membantu korang cari longitude dan latitude tempat kelahiran korang..
rajah 2 : aku berdasarkan jyotish (tropical zodiac)
rajah 3 : aku berdasarkan jyotish (sidereal zodiac)
(notation utk rajah 3) Bagi pengiraan latitude dan longitude tempat asal kelahiran, korang boleh rujuk kat site nih (http://www.travelmath.com/).. oleh krn aku dilahirkan di Pontian, Johor, maka latitude dan longitude y aku dapat ialah 1° 29' 0" N / 103° 23' 0" E
pengiraan ini dibuat pd December 21, 2010

western zodiac.. dan aku
rajah 4 : aku berdasarkan western astrology

No comments:

Post a Comment